Hoe blijven medewerkers geschikt voor hun rol in een veranderende wereld?

De top tien van 21 century skills; Organisaties & de Professional  is zoveel meer dan een overzicht van de belangrijkst kennis-, houdings- en gedragsaspecten.

top10 21 century skills - in2improvement

Organisaties die deze skills verankeren in hun DNA, zorgen voor continuïteit. Een Professional die erover beschikt, gaat 100% zeker een succesvolle carrière tegemoet.

Permanente bijscholing

Op 18 februari ’19 verscheen een artikel in de NRC met de enigszins verontrustende titel ‘Over tien jaar is half Nederland niet meer geschikt voor zijn werk’. Daarin wordt uiteengezet, door de denktank DenkWerk, wat de voortschrijdende digitalisering betekent voor werkend Nederland. Ze pleiten ervoor dat werkgevers hun medewerkers in staat stellen om zich vier tot acht uur per week bij te scholen. Die bijscholen kan op heel verschillende manieren een invulling krijgen.

De gap tussen onderwijs en arbeid

De klacht dat er een gap is tussen het onderwijs en de werkvloer is al decennia-oud. Het accent bij hbo-instellingen en universitaire opleidingen ligt grotendeels op het aanreiken van kennis. Dat betreft vakinhoudelijke kennis en er wordt relatief weinig gedaan aan het trainen van vaardigheden. Wanneer dat wel gedaan wordt, vindt dit voornamelijk plaats in een lesomgeving waarin de adolescent omringd wordt door leeftijdsgenoten.

Stages zijn slechts een kortdurende kennismaking periodes. Het echte werk en de noodzaak tot het bewust toepassen van vaardigheden, start bij het aannemen van de eerste, echte baan.

Sneller effectief

Ons Professional Programma zet je in bij de start van een loopbaan, maar is zeker ook geschikt voor medewerkers met enige werkervaring.  De werkpraktijk is onderdeel van ons blended programma die uit tien modules bestaat met bijbehorende opdrachten. De deelnemers krijgen naast tien trainingsdagen, coaching en intervisie. De werkpraktijk fungeert als permanente casuïstiek. Hiermee oefenen we in de training waardoor het geleerde direct wordt toegepast. Hierdoor zijn de (Young) Professional sneller effectief.

Leren van elkaar

Onderdeel en uitgangspunt van het programma is dat de organisatie en de (Young) Professionals van elkaar kunnen leren. De (Young) Professionals krijgt bijvoorbeeld een opdracht om een onderzoek naar de behoefte aan het verhogen van de digitale vaardigheden of mediawijsheid bij een groep collega’s. Wanneer de adviezen uit zo’n opdracht worden geïmplementeerd, is er sprake van een goedkope en relevante wijze van bijscholing. Het mes snijdt dan aan twee kanten.

Ja, er is nieuws onder de zon

Ja, het klopt dat een aantal van deze competenties al jaren worden genoemd. Wat echter nieuw is, is de combinatie met ICT- en informatievaardigheden en social media wijsheid. De Young Professional is nodig om kennis en vaardigheden op dit gebied binnen organisaties op een hoger plan te tillen.

De Young Professional is meestal modern opgevoed. Als vriend van zijn ouders is hij gewend dat zijn inbreng waarde heeft. Zij verwachten een dergelijke benadering ook op de werkvloer. Dat vraagt andere managementvaardigheden binnen organisaties.

21st century skills programma

in2improvement ontwikkelde hiervoor speciaal een Professional Programma. We combineren slim online met klassikaal, zodat we optimale kwaliteit kunnen bieden.

We borgen de kwaliteit door coaching van onze professionals uit ons netwerk. Wil je meer weten over de mogelijkheden? Neem contact met ons op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

× Hulp nodig?